Sidor

måndag 4 februari 2013

Bildanalys 2, konstbild




Träden i bilden symboliserar kunskap och livet, och brösten symboliserar bl.a. hjärtats plats. Det blåa i bilden betyder sanning, evighet & visdom.

Det första jag såg när jag tittade på bilden var den nakna kvinnan, på grund av att hennes ljusa färg sticker ut från den annars mörka, skuggiga bilden. Nu när jag sett bilden ett tag och många gånger så ser jag flickan i vitt där bak i bilden nästan direkt också, men i börjar tog det ganska lång tid innan jag lade märke till henne.

Jag tror att kvinnan som sitter på det blåa tygstycket är tillsammans med mannen bredvid i brunt. De delar sanning och visdom i evighet. De sitter i hjärtats plats och njuter av livet.
Personen i bakgrunden tror jag är en tjej. Att hon är klädd i vitt betyder att hon är oskuldsfull, glad och har en ren själ.
Om jag skulle tänka mig in i en historia om gren här bilden så skulle det nog vara ungefär såhär: den nakna kvinnan är hustru till mannen i brunt, (eller till de båda). Tjejen i vitt är en oskuldsfull tjänstepiga som en av männen i hemlighet är tillsammans med.

Jag tycker att bilden är fin i sig, men det är något med den som jag inte gillar. Jag är lite kluven och jag vet inte om jag får ut ett annat budskap än vad Manet tänkte, eller det är någon annan anledning. Jag känner att budskapet blir lite fel och jag gillar inte vad som händer. Jag tycker det bara blir lite konstigt på grund av att jag inte tycker att det passar med kvinnan där i centrum, men det är ju bara min åsikt. Förutom det så tycker jag att bilden är bra gjord med mycket "som pågår" fast med kontroll och bra struktur. Jag gillar att man ser ljuset bakom den oskyldiga vita flickan där bak i bilden vilket får mig att tänka till och direkt säga "vem är hon?". Ju längre man sitter och tittar på bilden ju längre blir historien som börjar skapas i min hjärna.

Jag kan inte riktigt relatera till den här bilden känner jag. Jag brukar inte, och vet ingen som brukar sitta naken med några män i skogen och äta frukost. Jag önskar faktiskt inte att detta borde hända mig heller, utan jag tror att jag föredrar köksbordet.

Bilden är i liggande format från centralperspektiv. Den har mest fokus på den nakna kvinnan, och är en helbild. Den har mycket skuggor och är lite, lite dunkel. Bilden är tagen utomhus.

Manet fick mycket kritik för den här bilden. Folket tyckte att det var o-etiskt och opassande att visa upp sig på det här sättet, vilket jag tror beror på att man skulle vara väldigt passiv och inte sticka ut för mycket. Detta är helt annorlunda idag. I dagens samhälle är det mycket accepterat av de flesta och är inte något man reflekterar särskilt mycket över. Vi har bikinimodeller, kortkorta kläder och personer utan kläder här och var i media. För vissa är det en självklarhet att visa upp sig och andra lever kvar i det gammalmodiga samhället där nakenhet inte fanns på kartan, vad man än tycket är det respekterat idag.
Jag tycker inte att det är något fel med kvinnan i bilden utan det är ju konst på Manets vis. Det finns inga skrivna regler för vad som är konst eller inte och vad som ska målas eller ej. Hade jag däremot levt på 1800 kan jag tänka mig att jag hade tyckt att den var en aning opassande.


"Frukost i det gröna" av Manet, från konst.wordpress.com

1 kommentar:

  1. Bra analys med egna reflektioner och åsikter.
    Manet fick mycket skäll på sin tid för målningen: det var ju o-etiskt att visa upp "erotik" på detta nakna sätt!!! (1863)

    SvaraRadera